قدس آنلاین-او در طی سالهای اخیر نیز همواره سعی کرده است از ظرفیتهای این قالب ایرانی و دوست داشتنی استفاده کند و به تازگی مجموعه ای گزیده از رباعیها و دوبیتیهای سالهای مختلف شاعریاش را با نام «یاقوت شکسته» منتشر کرده است. ویژگی اصلی شعرهای انتخاب شده، مضمون شعرهاست که همگی شعرهای آیینی و عاشورایی او را دربرمیگیرد. شعر آیینی در سالهای اخیر مورد توجه گروههای زیادی از مردم قرار گرفته است و به ویژه گرم شدن هیئتهای عزاداری و وارد شدن شعرهای خوب شاعران امروز به هیئتها باعث شده است، شاعران آیینی مورد توجه قرار بگیرند. شعرهای «یاقوت شکسته» به عنوان آثار یکی از شاعران پیشکسوت و بخصوص در قالبی که هم کوتاه است و هم از نظر موسیقی ظرفیت بسیار خوبی دارد، میتواند به هیئتهای مذهبی راه پیدا کند. این شعرها برخلاف بسیاری از شعرهای آیینی که تنها با عاطفه و احساسات مذهبی مخاطبان بازی میکند، از دیدگاه اندیشگی و حماسی نیز به حماسه عاشورا مینگرد و به همین دلیل راه یافتن این گونه شعرهای آیینی به هیئتها و آشنا شدن عموم مخاطبان ادبیات با این شعرها میتواند گامی جلو به نفع ادبیات آیینی ارجمند امروز باشد.
این کتاب را دفتر نشر فرهنگ اسلامیدر هزار نسخه منتشر کرده است. برخی رباعیهای این مجموعه را با هم مرور میکنیم:
ما مرد نبردیم چه برنا و چه پیر
در مکتب ما مرگ حقیر است، حقیر
بر منبر نیزه اینچنین گفت حسین:
مردانه بجنگ! یا دلیرانه بمیر!
*
از ناله جدا مباد روز و شب او
محروم ز خنجر ستم، غبغب او
دانی که چرا نوای نی محزون است؟
کرده است اسائه ادب بر لب او!
*
با پشت خمیده از افق تابیده
مهتاب چه صحنههای تلخی دیده
دست شبحی بریده انگشت امام
انگشتر آفتاب را دزدیده
*
جمعی که ز دست تشنگی ناشادند
دل را به امید وعدههایت دادند
دست تو ستون خیمههای عشق است
ای وای که خیمهها فروافتادند
*
گفتم: عباس، ماه تابید که: من
گفتم: اکبر، سرو بالید که: من
گفتم: زینب، صبر سرافکند به زیر
گفتم: اصغر، غنچه خندید که: من!
نظر شما